Blog · October 4, 2023

dr Doug Lucas ortopedski hirurg

Dr Doug Lucas govori u intervjuu o tome koja je savršena dijeta za osteoporozu

Dr Doug Lucas je dvostruko sertifikovani lekar sa bogatim iskustvom u ortopedskoj hirurgiji, a kasnije se specijalizovao za Anti-Aging i Metaboličku Medicinu, osnivajući Optimal Human Health MD (OHH). On je sada penzionisani ortopedski hirurg koji usmerava svoju karijeru na dugovečnost i zdravlje kostiju.

Ako imate osteoporozu ili osteopeniju i tražite pravilnu ishranu koja podržava zdravlje kostiju, u daljem nastavku možete pronaći savete i korisne informacije o ishrani i onim što je stvarno dobro za vaše kosti.

Prva i po njemu najvažnija stvar koju je uzeo u razmatranje je unos proteina u ishrani. Ishrana koja će najbolje podržati vaše kosti će biti bogata proteinima. Neki mogu tvrditi da je to visokoproteinska dijeta, ali dr Lucas smatra da je ispravniji izraz “dijeta sa adekvatnim unosom proteina”.

Zašto se fokusiramo na proteine? Dr Lucas navodi „Kada razmišljate o zdravlju kostiju, treba da znate da kosti po zapremini sadrže 50% proteina, a po masi 30% proteina. Ako ne unosite dovoljno proteina, očigledno nećete imati jake kosti.”

Kada govorimo o proteinima, postavlja se pitanje izvora proteina. Da li se radi o životinjskim proizvodima ili biljnim proteinima? To je često pitanje pri istraživanju ishrane, jer se mogu dobiti veoma pristrasne informacije.

Iskustvo dr Lucasa kao i njegovih pacijenata ukazuje da su životinjski proteini nutritivno bogatiji i bolje se apsorbuju. Ako ciljate na dijetu sa adekvatnim unosom proteina, lakše ćete to postići konzumirajući životinjske proteine. To ne znači da ne možete postići to konzumirajući biljne proteine, vegansku ili vegetarijansku dijetu, ali može biti izazovnije. Aminokiseline, osnovne komponente proteina, variraju u različitim izvorima proteina i životinjski proteini obično bolje odgovaraju našem organizmu.

Što se tiče mlečnih proizvoda, to je složena tema jer mnogi ljudi ne podnose laktozu. Dr Lucas navodi „Mlečni proizvodi mogu biti korisni za kosti, ali ne može svako da ih podnese. Postoje alternativni proizvodi koji sadrže laktozu, kao što su oni sa dodatkom enzima laktoze. Osim toga, postoji različita vrsta mleka, poput A2 mleka, koje neki ljudi bolje podnose. Sirevi i jogurt su takođe opcije, ali treba paziti na količinu unesenih mlečnih proizvoda.”

Takođe ističe da dijeta za zdravlje kostiju treba da uključuje raznovrsnu ishranu sa voćem i povrćem, uz naglasak na nezasićenim biljnim mastima. Važno je pridržavati se principa mediteranske ishrane, koja je manje upalna i sadrži mnogo raznovrsnih namirnica.

Ne postoji univerzalna dijeta za osteoporozu koja važi za sve. Vaša ishrana treba da bude prilagođena vašim individualnim potrebama i tolerancijama. Važno je obratiti pažnju na unos proteina, kvalitet masti, unos voća i povrća i izbegavanje namirnica koje vam ne odgovaraju ili koje izazivaju upalu.