Vitamin B12

Šta je vitamin B12 i za šta je dobar

Šta je vitamin B12

Vitamin B12 (kobalamin) se prirodno nalazi u životinjskoj hrani. Takođe se može dodati u hranu ili suplemente. Vitamin B12 je potreban za formiranje crvenih krvnih zrnaca i DNK. Takođe je ključni igrač u funkciji i razvoju moždanih i nervnih ćelija.

Vitamin B12 se vezuje za proteine u hrani koju jedemo. U želucu, hlorovodonična kiselina i enzimi oslobađaju vitamin B12 u njegovom slobodnom obliku. Odatle se vitamin B12 kombinuje sa proteinom koji se zove unutrašnji faktor tako da se može apsorbovati dalje u tankom crevu.

Izvori hrane vitamina B-12 uključuju živinu, meso, ribu i mlečne proizvode. Vitamin B-12 se takođe dodaje nekoj hrani, kao što su obogaćene žitarice za doručak, i dostupan je kao oralni dodatak. Injekcije vitamina B-12 ili sprej za nos mogu se propisati za lečenje nedostatka vitamina B-12.

Merenje vitamina B12 u krvi zapravo nije najbolji način da se utvrdi da li neko ima nedostatak, jer neki ljudi sa nedostatkom mogu pokazati normalne nivoe B12 u krvi. Nivoi metilmalonske kiseline u krvi, proizvoda razgradnje proteina i homocisteina su bolji markeri koji hvataju stvarnu aktivnost vitamina B12. Ove vrednosti se povećavaju sa nedostatkom vitamina B12. Procenjuje se da do 15% opšte populacije ima nedostatak vitamina B12.

Faktori koji mogu izazvati nedostatak vitamina B12 su: izbegavanje proizvoda životinjskog porekla, nedostatak unutrašnjeg faktora, neadekvatna želudačna kiselina ili lekovi koji uzrokuju smanjenje želudačne kiseline, intestinalne operacije ili digestivni poremećaji koji uzrokuju malapsorpciju.

Za šta je dobar vitamin B12

Vitamin B-12 (kobalamin) igra suštinsku ulogu u formiranju crvenih krvnih zrnaca, metabolizmu ćelija, nervnoj funkciji i proizvodnji DNK, molekula unutar ćelija koji nose genetske informacije.

Često se promiče dodatak kompleksa vitamina B za povećanje nivoa energije i raspoloženja. Ljudi koji imaju nedostatak vitamina B mogu osetiti porast nivoa energije nakon upotrebe dodatka jer je vitamin direktno uključen u stvaranje zdravih krvnih zrnaca i može da ispravi anemiju ako je prisutna. Međutim, nema dokaza o koristi ako ljudi bez nedostatka uzimaju dodatne vitamine B.

Ljudima koji jedu vegansku ishranu često se kaže da uključe pivski ili nutritivni kvasac zbog sadržaja B12. Međutim, kvasac prirodno ne sadrži ovaj vitamin i biće prisutan samo ako je obogaćen njime. Imajte na umu da određeni brendovi, ali ne svi, sadrže B12.

Većina ljudi dobija dovoljno vitamina B-12 uravnoteženom ishranom. Međutim, stariji odrasli, vegetarijanci, vegani i ljudi koji imaju stanja koja utiču na njihovu sposobnost da apsorbuju vitamin B-12 iz hrane mogu imati koristi od upotrebe oralnih suplemenata.

Suplementi vitamina B-12 se takođe preporučuju ženama koje su trudne ili isključivo doje i prate vegetarijansku ili vegansku ishranu.

Ako se ne leči, nedostatak vitamina B-12 može dovesti do anemije, umora, slabosti mišića, crevnih problema, oštećenja nerava i poremećaja raspoloženja.

Preporučena dnevna količina vitamina B-12 za odrasle je 2,4 mikrograma.

Medicinski izvori:

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b12/

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-vitamin-b12/art-20363663

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *