Blog / News · May 8, 2023

Zdravlje ociju

Zdravlje očiju u digitalnom dobu

Zašto nam je važno prirodno osvetljenje?

Posledice digitalne kulture i sve češćeg gledanja u računar i nedostatka izloženosti prirodnoj svetlost vide se prilikom analiza vitamina u organizmu. Sve veći broj ljudi radi na računarima, što značajno utiče na zdravlje njihovih očiju, a korišćenje digitalnih uređaja osim zamora i suvoće očiju izaziva glavobolje, bol u vratu i stegnutost u ramenima, što je poznato kao sindrom digitalnog vida.

Smatra se da je jedan od glavnih uzroka ovog sindroma plavo svetlo koje emituju digitalni uređaji. Plavo svetlo ima visoku energetsku frekvenciju i kratki talasni opseg, što dovodi do brzog raspršivanja u očima i time opterećenja očiju.

Kako bi se smanjio rizik od razvoja sindroma digitalnog vida, važno je poboljšati osvetljenje radnog prostora i provoditi što više vremena bez kompjutera uz obavezan odmor i takozvani digitalni detoks.

Uticaj prirodne svetlosti na zdravlje očiju

Prirodno svetlo ima drugačiju spektralnu raspodelu od veštačkog svetla koje emituju digitalni uređaji. Ovakvo osvetljenje ima više crvenih i žutih talasa, što smanjuje opterećenje očiju a uz promenljiv intenzitet tokom dana, korisno je za naše celokupno zdravlje.

Nedostatak prirodne svetlosti može dovesti do smanjenja kontrasta vida, problema sa akomodacijom (fokusiranje vida na bliske i udaljene objekte) i suvoće očiju. Jedno od istraživanja sprovedenih na Univerzitetu u Sinsinatiju pokazalo je da je rad u prostoriji sa prirodnom svetlošću povezan sa većom produktivnošću, boljim raspoloženjem i većom verovatnoćom zdravih navika, poput vežbanja i zdrave ishrane.

Pored toga, nedostatak prirodne svetlosti može dovesti do smanjenja produkcije melatonina, hormona koji reguliše naš unutrašnji sat i pomaže nam da održavamo normalan ciklus spavanja i budnosti.

Kako osigurati prirodno osvetljenje u radnom okruženju

Ako želite da poboljšate osvetljenje svog radnog okruženja prirodnim svetlom, postoje neke stvari koje možete učiniti. Na primer:

  • Pomerite svoj radni sto bliže prozoru koji propušta prirodno svetlo.
  • Koristite providne zavese ili roletne kako biste maksimalno iskoristili svetlost.
  • Uklonite prepreke poput biljaka ili knjiga koje blokiraju svetlost.
  • Osigurajte dovoljno prostora oko prozora kako bi se sprečilo blokiranje svetlosti.

Ako je moguće, razmotrite ugradnju krovnih prozora kako biste osigurali maksimalno korišćenje prirodne svetlosti. Krovni prozori omogućavaju maksimalno korišćenje prirodne svetlosti i poboljšavaju kvalitet vazduha u prostoriji kao i optimizaciju temperature.

Jedan od načina za smanjenje odsjaja jeste postavljanje filtera za plavo svetlo na ekrane digitalnih uređaja. Filteri za plavo svetlo smanjuju količinu emitovanog plavog svetla, čime se smanjuje zamor očiju i rizik od razvoja sindroma digitalnog vida.

Važno je i pravilno postaviti ekran digitalnog uređaja, tako da je ekran na nivou očiju i da postoji dovoljna udaljenost između očiju i ekrana.

Kako da unapredite Vaš vid?

Osim prirodne svetlosti, postoje i drugi faktori koji utiču na zdravlje očiju. Jedan od njih su vitamini, i to posebno A, C i E.

Vitamin A je neophodan za normalno funkcionisanje mrežnjače oka, koja je odgovorna za prenos svetlosnih signala u mozak. Nedostatak vitamina A može dovesti do noćne slepote i drugih problema sa vidom.

Vitamin C i E su antioksidansi koji pomažu u sprečavanju oštećenja ćelija i tkiva u oku. Studije su pokazale da suplementacija vitaminom C i E može pomoći u smanjenju rizika od određenih očnih bolesti, kao što su katarakta i degeneracija mrežnjače.

Pored toga, preporučujemo i konzumaciju omega-3 masnih kiselina koje se nalaze u ribi, poput lososa i tunjevine, a takođe se mogu naći i u nekim vrstama biljnih ulja.

Kako bi se očuvao zdrav vid, možete istražiti vežbanje očiju. Postoje vežbe koje se mogu raditi kako bi se ojačali mišići očiju i poboljšao fokus.

Na primer, vežbe gledanja u daljinu, gledanja u blizinu, pomeranje očiju levo-desno i gore-dole, kao i vežbe gledanja u različitim smerovima mogu pomoći u poboljšanju vida.

Koji je sledeći korak?

Ako želite da unapredite Vaš vid možete istražiti različite aspekte vezane za očuvanje i unapređenje očiju, kao što su pravilna ishrana, vežbe za oči, redovne posete oftalmologu, korišćenje zaštitnih naočara i alternative terapije. Ovi faktori mogu pomoći u sprečavanju problema sa vidom i očuvanju zdravih očiju.